6 ianuarie 2012

Galette des Rois

Suntem la inceput de an... Ianuarie 6, zi in care credinciosii de rit catolic (din Franta si Belgia) sarbatoresc Epifania (pentru credinciosii catolici este o sarbatoare cu data fixa). Acest praznic imparatesc al credinciosilor catolici coincide (d.p.d.v. calendaristic) cu Boboteaza (sarbatoarea credinciosilor ortodocsi oranduita in amintirea Botezului Domnului). Cele doua sarbatori coincid asa cum spuneam anterior din punct de vedere al datei insa conotatiile lor sunt diferite. La catolici, Epifania reprezinta o celebrare a misterului revelatiei lui Hristos in lume si este amintita prin vizita celor trei magi la Pruncul Isus. La ortodocsi, Boboteaza este sarbatoarea botezului lui Hristos in apele Iordanului de catre Sfantul Ioan Botezatorul.

”Galette des Rois” este o prajitura specifica sarbatorii Epifaniei, realizata din aluat de foietaj si crema frangipane. Traditia credinciosilor catolici spune ca acela care are norocul sa gaseasca figurina ”ascunsa” in prajitura va fi regele zilei. Regele ales primeste o coroana (confectionata adesea din carton si hartie glasata aurie).

Atunci cand prajitura este servita musafirilor, se obisnuieste sa se taie o portie in plus (credinciosii catolici numesc aceasta portie: ”portia Bunului Dumnezeu”, ”portia Fecioarei” sau ”portia saracului” si ea trebuie oferita primului om nevoias care bate la usa in acea zi).

Asadar ”Galette des Rois” este o prajitura pregatita la ceas de sarbatoare, insa nu orice prajitura ci una prin care se aleg regii. Regele ales (pastreaza figurina gasita si urmeaza sa pregatesca prajitura in anul urmator). Reteta prajiturii pe care am folosit-o apartine lui Trinity (am modificat putin reteta in sensul ca nu am folosit lichior amaretto in amestecul dintre cele doua creme ci am adaugat o sticluta cu esenta de migdale, cremei de migdale).

Acum ca am scris cateva cuvinte despre frumoasa sarbatoare ce ”bate la usa” sa va spun cum s-au desfasurat lucrurile la noi... Am pregatit prajitura pentru prima data, impreuna cu sotul meu si cu baietelul nostru (el este inca foarte mic, asadar priveste... asculta...zambeste). Pentru ca nu am avut o figurina pregatita, sotul meu a propus sa ”ascundem” un sambure de migdala. Asa am facut... Am pregatit, am copt, am servit cu drag. Sotul meu a gasit samburele de migdala. A fost bucurie si voie buna, am ”cladit” amintiri si ne-am pregatit in felul nostru de sarbatoare.

Trinity iti multumesc pentru reteta si pentru informatiile legate de aceasta sarbatoare!

INGREDIENTE:
  • Aluat foietaj 900 g (un pachet). Am masurat dimensiunea foii de aluat dupa dezghetare: a fost de aproximativ 25 cm x 56 cm. Aceste dimensiuni va permit sa ”decupati” doua discuri din aluat cu diametrul de aproximativ 24 cm si respectiv 30 cm. Primul disc din aluat (cel cu diametrul mai mic) va fi asezat in partea inferioara a prajiturii iar cel cu diametrul mai mare va fi asezat in partea superioara a acesteia. Eu am folosit aluat pentru foietaj cumparat insa daca doriti il puteti pregati acasa (si eu am un plan in aceasta privinta pentru o data urmatoare :-)
  • 1 ou
  • 50 ml apa
  • 50 g zahar
Crema frangipane este un amestec in cantitati egale de crema pentru patiserie si crema de migdale. Datorita faptului ca aveti nevoie de cantitati egale din cele doua creme va este utila folosirea a doua boluri identice.

Pentru crema de patiserie:
  • 250 ml lapte
  • 1 sticluta cu esenta de vanilie
  • 2 galbenusuri
  • 65 g zahar pudra proaspat cernut
  • 30 g amidon
Pentru crema de migdale:
  • 2 oua
  • 100 g zahar pudra proaspat cernut
  • 100 g migdale decojite, foarte fin macinate
  • 100 g unt la temperatura camerei, moale insa nu topit
  • 1 sticluta cu esenta de migdale
MOD DE PREPARARE:
  • Se lasa aluatul foietaj la dezghetat, la temperatura camerei.
Pentru crema de patiserie:
  • Din cei 250 ml lapte pregatiti, se pun 50 ml intr-un pahar separat. Cei 200 ml lapte ramasi se pun intr-un vas, la incalzit (la foc mic) impreuna cu esenta de vanilie, amestecand usor cu ajutorul unei linguri din lemn. Este important sa urmariti momentul in care laptele din vas ajunge in apropierea punctului de fierbere (fara insa sa clocoteasca). Cei 50 ml de lapte i-am incalzit separat in cuptorul cu microunde timp de aproximativ 10 – 15 secunde (M.H.)
  • Se mixeaza galbenusurile cu zaharul pudra, pana la obtinerea unui amestec omogen, cremos. Se adauga amidonul si se mixeaza amestecul in continuare.
  • Se adauga treptat laptele caldut (cei 50 ml lapte incalziti in prealabil in cuptorul cu microunde) si se mixeaza compozitia in continuare pana la obtinerea unui amestec omogen.
  • Se pun 100 ml (1/2 din cantitate) din laptele care a ajuns intre timp aproape de punctul de fierbere peste amestecul de galbenusuri, zahar, amidon si lapte, pregatit anterior. Se mixeaza toate ingredientele timp de aproximativ 2 minute. Compozitia obtinuta se toarna peste cei 100 ml lapte ramasi in vas si se amesteca usor cu ajutorul unei linguri din lemn. Vasul cu amestecul obtinut se pune din nou pe foc (la foc mic), amestecand continuu cu ajutorul unei linguri din lemn, astfel incat crema ”sa nu se prinda”. In scurt timp, crema devine consistenta (va avea o consistenta apropiata de cea a serbetului).
  • Se pune crema obtinuta intr-un recipient si se acopera cu folie din plastic lipita de crema, pentru a nu se forma o crusta ”nedorita”. Vasul se introduce rapid intr-un bol cu apa rece (crema din vas trebuie sa se raceasca rapid).
  • Se lasa crema obtinuta sa se raceasca complet (numai dupa racirea completa va putea fi folosita pentru amestecul cu crema de migdale).

 Pentru crema de migdale:
  • Se mixeaza untul folosind paletele spiralate, pana dobandeste o consistenta spumoasa.
  • Se adauga zaharul pudra si se mixeaza in continuare amestecul timp de cateva minute.
  • Se adauga pulberea de migdale si se mixeaza compozitia pana la obtinerea unui amestec omogen.
  • Se adauga ouale unul cate unul (se mixeaza amestecul timp de aproximativ 2 minute dupa fiecare ou adaugat) si apoi esenta de migdale. Se mixeaza amestecul in continuare timp de aproximativ 1 minut.
Pentru crema frangipane:
  • Se amesteca cele doua creme (cantitati egale din crema de patiserie, racita complet si crema de migdale – veti avea o cantitate putin mai mare de crema de migdale, de aceea este necesara cantarirea  cantitatilor) si se omogenizeaza compozitia (eu am mixat amestecul dintre cele doua creme la viteza inferioara cu ajutorul mixerului electric, folosind paletele spiralate).
Pregatirea prajiturii:
  • Se tapeteaza cu hartie de copt, fundul unei tavi pentru tarta cu pereti detasabili si diametrul de 24 cm (am taiat hartia de copt in forma unui disc cu diametrul de aproximativ 27 cm). Se aseaza prima bucata de aluat, astfel incat se puteti taia conturul acestuia in jurul fundului tavii de tarta (diametrul de aproximativ 24 cm). Se obtine astfel primul disc de aluat.
  • Se bate cu telul intr-un vas un ou. Se pensuleaza cu oul batut marginile aluatului (aproximativ 2 cm de la margine) folosind o pensula pentru patiserie.
  • Se distribuie uniform crema frangipane pe aluat (respectand marginile pensulate cu ou – aceste margini raman libere).
  • Se ascunde figurina (migdala in cazul nostru :-) si se acopera totul cu cea de a doua bucata de aluat pregatita (partea cea mai mare dintre cele doua bucati de aluat). Se taie marginile acesteia astfel incat sa se suprapuna peste marginile discului inferior. Se unge discul de aluat de la suprafata cu ou batut, folosind o pensula pentru patiserie. Se apasa pe margini cu furculita astfel incat cele doua foi de aluat sa se ”lipeasca” intre ele.
  • Se decoreaza suprafata prajiturii dupa preferinta (eu am taiat mici modele din putinul aluat ramas care sa simbolizeze o coroana – trebuie insa sa aveti in vedere ca orice forma pentru care veti opta se va deforma in timpul coptului).
  • Se lasa prajitura la rece timp de 20 de minute.
  • Se incinge cuptorul la 210 grade C.
  • Se pot atasa (optional) peretii tavii pentru a evita pe cat posibil deformarea prajiturii in timpul coptului. Daca nu atasati peretii tavii, puteti pune prajitura in tava cuptorului tapetata la randul ei cu hartie de copt.
  • Se coace prajitura timp de aproximativ 35 de minute pe nivelul mediu al cuptorului.
  • Spre finalul timpului de coacere, se prepara un sirop din 50 ml apa si 50 g zahar (apa si zaharul se pun intr-un vas la foc mic pana ce amestecul ajunge la temperatura de fierbere – se lasa ”sa dea cateva clocote”).
  • Prajitura bine pregatita termic, se scoate din cuptor si se pensuleaza la suprafata usor (optional) cu siropul de zahar, de cateva ori daca dvs. considerati ca acest lucru este necesar.
  • Se lasa prajitura sa se raceasca.
  • Se serveste alaturi ce cei dragi, in cautarea unui ”rege” :-)

Va doresc o sarbatoare frumoasa alaturi de cei dragi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu