20 octombrie 2012

Batch Bread

Aceasta este o reteta foarte veche, o reteta britanica, pregatita cu precadere in secolul al XVIII-lea cand faina alba era folosita predominant la pregatirea painii. Aceasta paine se diferentiaza putin de celelalte prin crusta frumoasa care se formeaza la suprafata (din acest motiv era deosebit de apreciata). Miezul painii este moale si pufos. Este una dintre cele mai bune paini pe care le-am gustat vreodata.

Reteta apartine lui Paul Hollywood si este publicata in cartea acestuia ”100 Great Breads”.

INGREDIENTE:
  • 500 g faina alba 000 proaspat cernuta (in carte, autorul precizeaza ”4 cani cu faina alba insa nu foarte pline” - eu am folosit 500 g faina, la care s-a adaugat putina faina adaugata suplimentar pentru infainarea suprafetei de lucru).
  • 9 g sare de mare fin macinata
  • 8,4 g drojdie uscata sau echivalentul in drojdie proaspata (30 g drojdie proaspata)
  • 75 g unt (la temperatura camerei, moale insa nu topit, taiat bucatele)
  • 100 g zahar extrafin (eu am folosit 50 g de zahar pudra proaspat cernut)
  • 295 ml apa (1 si 1/4 cani cu apa)
Este posibil sa aveti nevoie de putina faina si / sau apa in plus in timpul framantarii fata de cantitatile mentionate anterior.

MOD DE PREPARARE:
  • Se pun intr-un bol cu diametru mare toate ingredientele (faina proaspat cernuta, sarea, drojdia, untul, zaharul si apa) astfel incat drojdia sa nu ajunga in contact cu sarea pana in momentul in care incepe amestecul ingredientelor. Eu obisnuiesc sa asez in bol initial faina apoi untul (in partea centrala), sarea in partea stanga a untului, alaturi de zahar iar drojdia uscata in partea dreapta a untului. Apa urmeaza sa fie adaugata la final.
  • Se amesteca cu mainile toate ingredientele pana cand intreaga cantitate de faina a fost incorporata intr-o masa ”putin mai aspra” de aluat (acest timp de lucru dureaza aproximativ 2 minute).
  • Aluatul format se aseaza pe suprafata de lucru putin infainata in prealabil si se framanta cu mainile timp de 5 minute (o framantare excesiva si / sau o infainare excesiva a suprafetei de lucru dauneaza aluatului). Se formeaza cu palmele o minge de aluat.
  • Se acopera aluatul cu un bol si se lasa ”sa se odihneasca” timp de 1 ora.
  • Intre timp, aluatul creste...
  • Se tapeteaza o tava mare (eu folosesc tava cuptorului) cu hartie pentru copt sau folie antiaderenta pentru copt (eu folosesc folia antiaderenta).
  • Se pune aluatul pe suprafata de lucru usor infainata. Se modeleaza aluatul astfel incat sa dobandeasca forma unei sfere cu diametru de aproximativ 20 cm (este necesar sa framantati putin aluatul pentru ca acesta sa poata fi modelat dupa forma dorita).
  • Se aseaza aluatul in tava pregatita. Se presara la suprafata aluatului putina faina. 
  • Se acopera aluatul cu un bol si se lasa sa cresca timp de 1 - 2 ore. 
  • Intre timp aluatul creste...
  • Se incalzeste cuptorul la 200 grade C.
  • Eu am crestat suprafata painii desi autorul retetei nu a mentionat acest timp de lucru.
  • Painea se coace timp de 15 - 20 de minute pe nivelul intermediar al cuptorului (eu am copt painica timp de 20 de minute).
  • Se lasa painea coapta sa se raceasca pe un gratar.

Va doresc zile frumoase alaturi de cei dragi, sa aveti paine calda si vorbe bune!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu