29 septembrie 2013

Anadama Bread

Am pierdut notiunea timpului (nu mai stiu nici eu prea bine de cand ”absentez” pe blog... ) A trecut o vara intre timp si sper din tot sufletul ca randurile acestea va gasesc sanatosi si impliniti, ca sunteti fericiti si ii aveti aproape pe cei pe care ii iubiti cel mai mult.

Astazi v-am adus in semn de bun gasit o paine si o poveste... 

Anadama Bread este o paine traditionala, originara din partea de nord est a SUA. Nu se cunoaste cu exactitate anul in care ”Anadama Bread” a fost pregatita pentru prima data insa se poate afirma cu certitudine ca painea care poarta acest nume exista in New England - Rockport, Massachusetts, inainte de anul 1850. Unele povestioare sustin ca initial painea a fost pregatita de o persoana ce apatinea grupului local de pescari insa exista presupuneri legate de faptul ca reteta este rezultatul muncii unuia dintre cioplitorii in piatra aflati in zona. Probabil ca adevarul nu se va cunoaste niciodata. Pescar sau cioplitor in piatra?! Pare prea putin important avand in vedere ca oricare ar fi fost indeletnicirea acestuia, imaginatia, indemanarea si priceperea lui in bucatarie au dat nastere unei paini extraordinare.

Exista in literatura o poveste celebra legata de aceasta paine... In cartea ”The Book of Bread”, scrisa de Judith & Evan Jones este amintita povestioara acestei paini. Se spune ca... ”a fost odata un barbat ce locuia in Rockport, Massachusetts impreuna cu sotia sa. Nu erau nici saraci dar nici bogati iar viata lor impreuna nu era intotdeauna usoara. Intr-o dimineata barbatul si-a dat seama ca sotia lui plecase de acasa peste noapte pentru totdeauna. Parasit si trist, nevoit sa preia toate responsabilitatile sotiei sale, barbatul a cautat printre alimentele ramase in camara, cu gandul sa pregateasca ceva pentru masa de pranz. In urma sotiei sale, ramasese doar o gramajoara de malai si ceva melasa... Fara alta alternativa si furios, barbatul a amestecat cele doua ingrediente cu faina si drojdie, murmurand suparat: ”Anna, damn`er”... Povestea aceasta s-a raspandit incet - incet printre cei din partea locului, localnicii afland de ceea ce i s-a intamplat barbatului parasit de sotie. Painea pregatita s-a dovedit a fi foarte gustoasa iar cuvintele rostite de barbat la suparare au devenit celebre. Ele au fost cele care au dat numele painii: ”Anadama”.


Reteta de fata este o versiune imbunatatita (perfectionata as spune eu) ce apartine lui Peter Reinhart si este publicata in cartea acestuia ”The Bread Baker`s Apprentice - Mastering the art of extraordinary bread”.

INGREDIENTE (pentru 2 paini):

Pentru soaker:
  • 170 g malai (eu am folosit malai prefiert)
  • 227 ml apa la temperatura camerei
Pentru aluat:
  • 574 g faina de grau tip 550 (eu am folosit faina ”Buza Finom Liszt - BL 55”) proaspat cernuta si suplimentar faina pentru infainarea suprafetei de lucru (faina se lasa peste noapte la temperatura camerei). Cantitatea de faina necesara variaza putin in functie de tipul de melasa folosita. Daca doriti sa fiti foarte rigurosi, puteti imparti cantitatea totala de faina (574 g) in doua parti (ele vor fi adaugate aluatului pe rand): 264 g faina si respectiv 310 g faina. Eu nu am facut aceasta impartire insa am adaugat in prima parte 2 cups cu faina (masurate cu masurile) iar faina ramasa am adaugat-o in a doua parte a pregatirii aluatului. Ideal este sa cerneti faina de doua ori (o data seara, atunci cand o puneti in bol si inca o data dimineata inainte de a incepe framantarea propriu-zisa a aluatului).
  • 6,5 g drojdie uscata
  • 227 ml apa calduta (daca puteti masura temperatura apei cu un termometru instant, este ideal ca temperatura acesteia sa fie cuprinsa in intervalul 32,5 - 37,5 C). Ideal este sa folositi apa plata. Daca folositi apa de la robinet, lasati apa peste noapte intr-un bol la temperatura camerei.
  • 11 g sare de mare fin macinata
  • 113 g melasa (eu am inlocuit melasa cu miere de salcam). Daca folositi melasa, calitatea acesteia va influenta in mod direct aroma painii (este indicat sa alegeti o melasa light, de calitate superioara, gen ”Brer Rabbit Golden Molasses”).
  • 28,5 g unt de calitate superioara, la temperatura camerei, moale (insa nu topit), taiat bucatele.
  • 1 lingura cu ulei de masline (pentru pregatirea bolului in care aluatul urmeaza sa dospeasca).
Pentru pregatirea tavii si aluatului (inainte ca acesta din urma sa fie pus in cuptor):
  • 2 linguri cu ulei de masline
  • 1 lingura cu malai (optional) - eu am folosit malai prefiert.
Pentru coacerea aluatului aveti nevoie de doua tavi dreptunghiulare, antiaderente, cu dimensiunile de 23 x 13 cm.

MOD DE PREPARARE:

Pentru soaker (se pregateste seara, cu o zi inainte de framantarea aluatului propriu-zis):
  • Seara se pune intr-un bol (eu am folosit un bol din sticla cu diametrul de 7 cm) malaiul si 227 ml apa. Se amesteca bine cu o lingurita (malaiul va absorbi apa destul de repede). Se acopera suprafata bolului cu folie alimentara si se lasa astfel peste noapte (eu am lasat malaiul in apa timp de 8 ore) la temperatura camerei.

Pentru aluat:
  • Dupa 8 ore se indeparteaza folia alimentara de la suprafata bolului.
  • Se amesteca foarte bine intr-un bol mare (eu am folosit un bol din sticla cu diametrul de 25 cm) compozitia de malai si apa pregatita anterior (soaker), 310 g faina proaspat cernuta, drojdia uscata si 227 ml apa (ideal este ca temperatura apei sa fie cuprinsa in intervalul 32,5 - 37,5 C). Se acopera suprafata bolului cu folie alimentara si se lasa timp de o ora la temperatura camerei, intr-un loc caldut, ferit de curent.
  • Dupa o ora, amestecul din bol s-a dublat si au aparut (la suprafata sa si in interior) numeroase bule de aer de dimensiuni diferite. Este ”semn bun”...
  • Se amesteca intr-un bol mare (eu am folosit un bol din sticla cu diametrul de 25 cm) compozitia pregatita anterior, cantitatea ramasa de faina (264 g), sarea, untul si melasa (mierea in cazul meu) pana se formeaza ”o minge de aluat” si intreaga cantitate de faina este incorporata. Este posibil ca pentru obtinerea unui aluat moale, putin lipicios, sa fie necesar sa adaugati putina apa in plus (eu am adaugat suplimentar, pe langa cantitatea de apa mentionata in cadrul ingredientelor, aproximativ 60 ml apa - insa cantitatea aceasta nu este fixa, ci trebuie adaptata de la un caz la altul pana se obtine un aluat de consistenta dorita). Temperatura apei adaugate suplimentar trebuie sa indeplineasca aceleasi conditii mentionate anterior (sa se inscrie in intervalul 32,5 - 37,5 C).


  • Aluatul format se aseaza pe suprafata de lucru usor infainata inprealabil si se framanta cu mainile timp de aproximativ 10 minute. Pentru acest timp de lucru este posibil sa aveti nevoie suplimentar de putina faina. La finalul celor 10 minute de framantat, aluatul trebuie sa fie suplu insa cu o oarecare fermitate si nelipicios. Se modeleaza aluatul framantat sub forma unei sfere.


  • Se pensuleaza cu ulei de masline suprafata interioara a unui bol mare (astfel incat aluatul sa aiba suficient loc sa dospeasca - eu am folosit un bol din sticla cu diametrul de 25 cm si inaltime de 17 cm, care ulterior insa s-a dovedit a fi insuficient...) Se aseaza aluatul framantat anterior in bol. Se acopera suprafata bolului cu folie alimentara si se lasa aluatul la dospit intr-un loc cald, ferit de curent, timp de aproximativ 90 de minute sau pana aluatul isi dubleaza volumul. Pentru a evita ca aluatul sa se lipeasca de folia alimentara care acopera bolul, se pulverizeaza putin ulei pe suprafata aluatului sau pe suprafata foliei alimentare asezata spre interiorul vasului (eu am ales cea de a doua varianta).        
  • Dupa 60 minute, aluatul meu crescuse cam asa... (si mi-a parut rau... ca nu am pregatit un bol mai mare)...     
  • Se aseaza aluatul pe suprafata de lucru usor infainata in prealabil si se framanta putin (timp de aproximativ 30 de secunde) apoi se modeleaza aluatul sub forma unei sfere. 
  • Se imparte aluatul in doua jumatati (eu am cantarit bucatile de aluat pentru ca acestea sa aiba greutati aproximativ egale). Fiecare jumatate de aluat se modeleaza sub forma unei sfere (am obtinut doua sfere de aluat cu greutate de 710 g si respectiv 711 g).
  • Fiecare dintre cele doua parti de aluat se modeleaza astfel incat sa dobandeasca o forma alungita cu dimensiuni potrivite pentru cele doua tavi pregatite (dimensiunile celor doua tavi trebuie sa fie de 23 x 13 cm). Se pensuleaza cu ulei peretii interiori ai fiecarei tavi. Se aseaza fiecare parte de aluat modelat in cate o tava.         
  • Se acopera tavile cu folie alimentara (astfel incat aluatul sa poata dospi corespunzator). Pentru a evita ca aluatul sa se lipeasca de folia alimentara, se pulverizeaza putin ulei pe suprafata aluatului sau pe suprafata foliei asezata spre aluat (ideal este sa folositi un pulverizator cu ulei). Se lasa aluatul la dospit intr-un loc cald, ferit de curent, timp de aproximativ 60 - 90 de minute (eu am lasat aluatul sa dospeasca timp de 60 min).
  • Se incalzeste cuptorul la 200 C.
  • Dupa dospire, se pensuleaza suprafata aluatului cu putin ulei de masline. Se prasara la suprafata aluatului malai dupa preferinta.
  • Se coace aluatul pe nivelul intermediar al cuptorului, timp de aproximativ 40 de minute (dupa primele 20 de minute, se poate intoarce tava). Daca aluatul se rumeneste prea tare, dupa 20 de minute, se poate proteja suprafata cu folie din aluminiu. Painea este coapta atunci cand sunetul rezultat prin lovirea bazei sale da impresia unui ”gol”.
  • Painea coapta se scoate imediat din tava (prin rasturnare) si se lasa sa se raceasca la temperatura camerei pe un gratar.
  • Painea se feliaza numai dupa ce s-a racit complet.

Va doresc o toamna frumoasa alaturi de cei dragi si inca o data bine v-am regasit!

4 comentarii:

  1. Mi-a fost tare dor de painicile tale frumoase si delicioase!!! :)

    Dani

    RăspundețiȘtergere
  2. Iti multumesc Dani. ”Anadama” este una dintre cele mai gustoase paini pe care le-am pregatit. Are o savoare aparte. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  3. Răspunsuri
    1. Soaker = amestecul de malai si apa (malaiul se lasa la inmuiat in apa inainte de a fi incorporat in aluat). Daca malaiul nu este lasat la inmuiat in apa, ramane prea tare (se simte atunci cand gusti painea) iar pe de alta parte va absorbi o oarecare cantitate de apa din cea folosita pentru aluat, ceea ce... ”da lucrurile peste cap” pentru ca aluatul va fi prea uscat.

      Ștergere